ملودرام باید دل مخاطب را بلرزاند/ «بر سر دوراهی» کمدی و طنز نیست
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۱۱۴۳
حامد عنقا نویسنده و تهیه کننده سریال تلویزیونی «بر سر دوراهی» درباره ویژگی این مجموعه به خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این اثر فضای با نشاط و خوبی دارد؛ البته کمدی و طنز نیست. چرا که میدانیم این رسالت را دوستان دیگر ما همچون سعید آقاخانی در سریال شبکه یک (نون. خ) انجام میدهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: البته کار قدری حال و هوای عید را دارد؛ از محلههای قدیمی هم در کار استفاده کردیم و این خود زندگی و زنده بود را در سریال به مخاطب منتقل میکند.
عنقا در مورد تم عاشقانه این سریال بیان کرد: میتوان گفت: «بر سر دوراهی» یک ملودرام عاشقانه متفاوت از کارهای معمولی در این ژانر است. قصه این مجموعه در بستر مناسبات اجتماعی و با لحنی شیرین بیان میشود. با این حال بینندگان نباید منتظر یک سریال طنز باشند و تنها قولی که میتوانم بدهم این است که با توجه به پخش در تعطیلات نوروزی، لحن و ماجرای سریال تلخ نباشد.
وی افزود: من معتقدم که بیننده باید خودش قصه را کشف کند. بر سر دوراهی مثل بقیه نوشتههای حامد عنقا روایت خطی ندارد و مخاطب باید بهتدریج و در جریان پخش، در روند داستان قرار بگیرد. پشتوانه خیلی از اتفاقات قسمتهای آخر، به قسمتهای ابتدایی وابسته است. این مجموعه جزئیاتی دارد که قسمت به قسمت برای بیننده باز میشود و اگر مخاطب یک قسمت از آن را از دست بدهد، رشته کار از دستش خارج میشود.
این تهیه کننده درباره لوکیشنهای کار عنوان کرد: «بر سر دوراهی» یک سریال پرلوکیشن است و ساخت آن در ۴۵ روز به راستی سخت بود. اصراری که من و بهرنگ توفیقی برای کیفیت کار به لحاظ بازیها و تولید درست داریم، نیز بر سختی کار افزود. این کار حاصل تلاش یک ماه و نیمه عوامل با آفیشهای بسیار طولانی است. جا دارد تشکر جدی از تک تک اعضای گروه داشته باشم. در این پروژه علیرغم همه مشکلات و مصائب، بزرگترین شانسی که آوردیم داشتن یک گروه همدل و رفیق بود که همگی برای تولید کار خوب و باکیفیت همراهی کردند.
وی درخصوص سریالهای عاشقانه و جذب مخاطب گفت: فکر میکنم امروز در جامعه ما با وجود سختیهای اقتصادی، عشق میتواند نشاطی را ایجاد کند. منظور از عشق همان عاشقانهای است که باعث سبکی میشود؛ ملودرام باید دل آدمها را بلرزاند. در این کار عاشقانهای را روایت میکنیم که در موقعیتهایی دلتان را بلرزاند. فکر میکنم نسل طلایی و دوره طلایی سریالهای ایرانی همه در بستر قصه عشق حرف میزدند. سریال «شب دهم»، «میوه ممنوعه»، «صاحبدلان» و «تنهایی لیلا» برای همین مورد توجه قرار گرفت. مردم امروز مقداری نیاز به این چیزها دارند. عشق فراز و فرود، غم و حسرت و گریه و خنده دارد. من گاهی فکر میکنم در سریالسازی محافظه کار شدیم. بخشی از محافظهکاری به نشناختن جامعه برمیگردد؛ در اتاق دربسته نشستن و درباره جامعه صحبت کردن. مثل خیلی از شبه روشنفکرهای ما که سالها این کار را کردند. چیزهایی میگویند که در کف جامعه و بین این مردم نمیبینیم و برخی از خودشان سوال میکنند این دادهها چگونه پردازش شده و تبدیل به نظریه شده است؟!
عنقا در مورد بازی متفاوت عنایت بخشی در این سریال تصریح کرد: میتوانم به جد بگویم عنایت بخشی یکی از متفاوتترین نقش هایش را در این سریال بازی میکند. این شخصیت ابعاد مختلفی دارد و برخلاف اغلب شخصیتهای خنثی که در سریالهای تلویزیونی میبینیم، از زوایای متفاوتی به آن نگاه شده است. بازی چنین شخصیتهایی برای بازیگر جالبتر است و جای مانور بیشتری دارد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سریال تلویزیونی نوروز 98
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۱۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش میکند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلمهای کمدی میتواند تضمینکننده بازگشت هزینههای تولید آن باشد.
اوج این اتفاق را میتوان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدیها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دستاندرکاران سینما به ساخت فیلمهای کمدی بیش از پیش جلب شود.
فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلمهای کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلمهای کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشقجدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنیهای «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری میکرد که فعلا جایی برای ورود فیلمهای غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.
این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلمهای غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر میرسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم میتواند رتبه نخست را از آن خود کند.
مست عشق و تابوشکنی در گیشه
یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدیسازان نیست و حتما سوژهها و موضوعات دیگری هستند که میتوانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهرهای را روایت میکند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتابهای فارسی دانشآموزان، برنامههای تلویزیونی و ترانههای خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقهمندان به ادب را دگرگون ساخته است.
اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز میکند و این نوید را به دستاندرکاران سینما به ویژه تهیهکنندگان میدهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، میتوان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهرههای محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.
استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟
میرجلالالدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار میدهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دستاندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که میخواستهاند کرد، کامدار بودهاند. توانستهاند به آن آماجها و آرمانهایی که در سر میپروردهاند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلمهایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دمهای دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم میگذرد به راستی به گونهای به او بازمیگردد زیرا اوست که سررشتهها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»
ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفتوگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته میشود.
او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلمهای مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را میکنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز میکنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."
اگر حرفهای وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.
انتهای پیام/