آیا می توان دفاع کارگرداندل را از سریالش پذیرفت؟
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۴۱۷۷
ساعت 24-در حالی که سریال «دل» به قسمت 27 رسیده، موج انتقادات از این مجموعه هنوز فروکش نکرده است. این اعتراضها و انتقادات که بیشتر از هرچیز درباره کماتفاق بودن سریال و ریتم کند آن بیان میشود، باعث شده منوچهر هادی به عنوان کارگردان سریال، به واسطه مصاحبه و پستهای اینستاگرامی به آنها واکنش نشان بدهد و در این باره توضیح دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیا پاسخهای منوچهر هادی در برابر انتقادها، قانعکننده است؟ انکار تعداد زیاد منتقدان منوچهر هادی در تازهترین واکنش خود، در اینستاگرامش پستی منتشر کرده و در بخشی از آن نوشته: «عده اندکی از مخاطبان محترم اعتقاد دارن که در این سریال هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده».
نمیتوان با انکار این موضوع که عده «زیادی» از مخاطبان به سریال «دل» انتقاد دارند، نقطه ضعف مهم اثر را نادیده گرفت. گفتیم که منوچهر هادی تا به حال در صفحه شخصی یا مصاحبههایش درباره ریتم کند سریال توضیح داده است. احتمالاً اگر تعداد منتقدان «اندک» بود، هادی به آنها پاسخ نمیداد. واکنشهای مختلف او به این موضوع اثبات میکند که چنین فضایی در میان تماشاگران درباره سریال وجود دارد.
علاوه بر این، منوچهر هادی در برنامه «کافه آپارات» به صراحت گفت که از قسمت 4-5 تا قسمت 10، وقتی متوجه شده انتقادات زیاد است و حوصله مخاطب سر میرود، تصمیم گرفته سه قسمت از سریال کم کند و این مجموعه را از 43 قسمت به 40 قسمت کاهش دهد. قطعا این کارگردان به خاطر عدهای اندک، تعداد قسمتهای سریال خود را کوتاه نمیکند! گذشته از همه اینها، منوچهر هادی کافی است نگاهی به نظرات همین پست اینستاگرامی خود بیندازد تا بار دیگر به نظر واقعی مخاطبان پی ببرد.
توجیه نقطه ضعف یکی دیگر از پاسخهای منوچهر هادی، توجیه کند بودن سریال با استفاده از مضمون عاشقانه آن است. او گفته: «ریتم کُند در ذات این کار است، یک نفر عاشقانه در کافیشاپ نشسته و مشغول صحبت است، این وسط بلند شود چند لگد هم بزند؟ چنین چیزی امکان ندارد. وقتی دو نفر مشغول صحبت عاشقانه هستند یا یک نفر به دیگری پیشنهاد ازدواج میدهد، چگونه میتوان ریتم را تند کرد؟»
هادی مدتی پیش در برنامه رادیویی «صحنه» هم به اکشن نبودن سریال اشاره کرده بود و به تازگی در گفتوگو با فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی «کافه آپارات» نیز چنین پاسخی داده است. قطعا اکشن نبودن و نبود صحنههای تعقیبوگریز در یک اثر نمایشی، با راکد بودن قصه و کندی آن بسیار متفاوت است. عاشقانه بودن داستان یک اثر با پیشرفت مناسب داستان یا کافی بودن زمان مفید آن منافاتی ندارد. بنابراین این توجیه مناسبی برای داستان کماتفاق و فیلم نامه کُند نیست.
تصور تخریب و خصومت شخصی منوچهر هادی هدف از انتقادها را تخریب او و کارش دانسته است. مدتی پیش یک منتقد سینما در انتقاد از کم بودن زمان مفید سریال «دل» توئیتی منتشر کرد و نوشت: «از سر کنجکاوی دقایق مفیدش را محاسبه کردم، با حذف صحنههای موسیقی (کلیپطور)، آن چه دیدهاید و آن چه خواهید دید و فلش بکها، با اغماض حدودا ۲۹ دقیقه روند داستانگویی این قسمت بوده». اگرچه این توئیت در محافل رسانهای بازتاب فراوانی داشت، اما مشابه آن را بسیاری از اهالی رسانه و مخاطبان نوشتهاند.
منوچهر هادی بعد از این اظهارنظرها در پستی نوشت: «سریال «دل» بالاترین بازدید در نمایش خانگی. همچنان منتقدان و رقبای بیاخلاق به هر قیمتی قصد تخریب کارمون رو دارن». وقتی منتقدان، مخاطبان و اهالی رسانه، هم سو با یکدیگر درباره نقطه ضعفی مانند کم بودن زمان مفید سریال یا قصه نحیف آن اتفاق نظر دارند، اهدافی مانند تخریب یا نقدهای غرضورزانه معنی ندارد. زمانی که تحلیلها، بر اساس میزان دقیقههای سریال و مستند باشد، دیگر نمیتوان نام آن را صرفا سلیقه یا دشمنی گذاشت. دیده شدن یعنی رضایت مخاطب؟ منوچهر هادی همچنین به میزان بینندههای سریال «دل» نیز استناد کرده است.
او گفته بود: «بعد از قسمت هفدهم با 25 میلیون دقیقه در فیلیمو رکورد زدیم، این رقم در قسمت نوزدهم به 26 میلیون دقیقه رسید و باز هم در قسمت بیستم رکورد قبلی خودمان را شکستیم. این نشان میدهد که سریال مخاطب دارد که چنین اتفاقی میافتد». او در برنامه «کافه آپارات» هم دنبال کردن سریال توسط مخاطبان را نشانه علاقه آنها به سریال دانست. این در حالی است که صرف داشتن تماشاگر و دیده شدن سریال دلیل رضایت مخاطبان نیست. تماشاگری که از ابتدا سریال را تماشا کرده، میخواهد سرانجام شخصیتها را بداند. به علاوه آماری که وی اعلام کرده، تنها بنابر اعلام رسمی، قابل پذیرش و تأیید است. همان طور که بعد از انتشار یکی از خبرها درباره تعداد بینندگان سریال «دل»، سرویس فیلیمو بدون اشاره مستقیم به نام این مجموعه، در اطلاعیهای اعلام کرد که آمارهای مربوط به میزان بینندگان آثار، تنها از طریق روابط عمومی این سرویس ویاودی اعلام میشود و دیگر آمارها مورد تأیید این سرویس نیست.
منبع: خراسانمنبع: ساعت24
کلیدواژه: منوچهر هادی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۴۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان از امشب شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲:۱۵ راهی آنتن تلویزیون میشود.
داستان سریال «رخنه» که در ۳۰ قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهواره بر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبه رو میشود.
این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمی گیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.
در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری بر عهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه دادند.
«آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱»
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما میشود. در این فصل بهزاد خلج که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود، و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت؛ کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.
در فصل اول مجموعه «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پروندههای مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده میشد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه میشدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده میشد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین از جمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» پنجشنبه و جمعهها میزبان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.
«بدل»
سریال «بدل» هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را میگذراند و قرار است بعد از سریال «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما برود.
در سریال «بدل» بازیگرانی همچون شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی، ابوالفضل رجبی و پریسا مقتدی به ایفای نقش پرداختهاند.
این سریال به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (علیرضا مسعودی) و به تهیه کنندگی رضا نصیری محصول سیما فیلم است و در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون